Hyundai i30N jest bez wątpienia jednym z najciekawszych i zapierających dech w piersiach hothatchem na drogach i godnym rywalem dla konkurencyjnych niemieckich i japońskich rywali. Według doniesień producenta to nie tylko samochód, który dobrze przyspiesza. Inżynierowie testowali i dopracowywali układ zawieszenia i parametry samochodu na słynnej nitce Zielonego Piekła – torze Nürburgring Nordschleife, dzięki czemu samochód prowadzi się pewnie w zakrętach. Nic więc dziwnego, że wielu użytkowników i30N wykorzystuje jego potencjał na torach.
Podobnie jak większość mocnych, stworzonych do dynamicznej jazdy samochodów, również Hyundai i30N zmaga się z problemem przegrzewających się hamulców. Jest to wynikiem kompromisu producentów samochodów, które z jednej strony mają dostarczać emocji, a jednocześnie przez większość czasu być komfortowe podczas codziennego użytkowania. Jednym z objawów tego kompromisu są hamulce, które maja dużą tendencję do przegrzewania się i fadingu. Przegrzanie często wiąże się także z „krzywieniem tarcz”, którego objawem są wibracje na kierownicy przy hamowaniu. Ta sama sytuacja spotyka także rywali i30N np. VW Golf GTI, Seat Leon Cupra, Honda Civic Type-R itp. i nie jest ona dla nas wielkim zdziwieniem. Fabryczne klocki hamulcowe i te dostępne w serwisach to klocki klasy standardowej, które projektowane były z myślą głownie o normalnym, relatywnie spokojnym i przepisowym poruszaniu się po drogach publicznych. Producenci samochodów wychodzą z założenia, że na co dzień większość kierowców oczekuje hamulców w miarę skutecznych ale przede wszystkim komfortowych. Z drugiej strony samochód zachęca do jazdy dynamicznej, a torowych entuzjastów do wyciskania z niego siódmych potów na torach. W obu tych przypadkach dobre i efektywne hamulce są podstawą.
Przez długi czas od momentu prezentacji samochodu na rynku aftermarketowym nie były dostępne tarcze i klocki, które mogłyby konkurować z częściami oryginalnymi. Na szczęście od jakiegoś czasu się to zmieniło i jesteśmy w stanie zaproponować Wam rozwiązania, które będą spełniały Wasze oczekiwania.
Warto zauważyć, że w i30N producent zastosował dwa różne układy hamulcowe:
1) Przód 330mm – tył 300mm
2) Przód 345mm – tył 314mm
ZESTAW 1 (przód 330mm + tył 300mm)
ZESTAW 2 (przód 345mm + tył 314mm):
Wybierając klocki hamulcowe warto jest zrobić to zgodnie ze stylem jazdy i przeznaczeniem samochodu. Poniżej prezentujemy uproszczoną klasyfikację klocków dostępnych do i30N.
MARKA KLOCKÓW | STYL JAZDY I PRĘDKOŚCI MAKSYMALNE | KLASA | UWAGI |
Zimmermann / Brembo / EBC Black Stuff | Spokojny / prędkości przepisowe | Standard – jakość OE | Ta grupa klocków jest godnym zamiennikiem produktów oryginalnych dostępnych w ASO. Będą się sprawdzały dobrze u osób, które jeżdżą spokojnie i przepisowo i tych, które były zadowolone z hamulców fabrycznych |
EBC Green Stuff | Dynamiczny / prędkości do maks. 160-170 km/h | Tuning | EBC Green to coś w rodzaju „stage 1”. Przeznaczone dla osób jeżdżących dynamicznie w mieście i nieco szybciej niż wskazywałyby przepisy. Posiadają: - wyższy współczynnik tarcia, - nieco wyższą temperaturę stabilna pracy - niższy od OE fading Zużycie i pylenie klocków na poziomie oryginalnych. Można je stosować z gładkimi tarczami |
EBC Yellow Stuff | Agresywny / prędkości powyżej 170km/h | Performance (drogowe) | Klocki NIE wymagają rozgrzewania. Można je stosować z tarczami gładkimi, wierconymi i nacinanymi. Posiadają: - bardzo wysoki współczynnik tarcia, Są to klocki ciche i komfortowe |
Ferodo DS2500 | Agresywny->torowy / prędkości powyżej 170km/h | Performance (drogowe) | Klocki NIE wymagają rozgrzewania. Można je stosować z tarczami gładkimi, wierconymi i nacinanymi. Posiadają: - wysoki współczynnik tarcia, - dobrą modulacja (precyzja w dozowaniu siły hamowania) Zużycie klocków i tarcz oraz pylenie na poziomie klocków oryginalnych. |
Z naszej strony możemy zdecydowanie najbardziej polecić klocki EBC Yellow Stuff na obie osie. Dzięki zastosowaniu tych klocków samochód nie tylko będzie znacznie lepiej hamował ale przede wszystkim hamulce będa miały większą odpornosć na fading i "krzywienie" tarcz!
FABRYCZNY UKŁAD HAMULCOWY NIE DAJE RADY ? – CZAS NA BIG BRAKE KIT
Od kiedy i30N pojawił się na rynku od razu stał się samochodem chętnie wykorzystywanym na trackday’ach. W związku z niewystarczającą efektywnością fabrycznego układu hamulcowego oraz relatywnie słabym dostępem mieszanek upgrade’owych i torowych (do tej pory dostępne są jedynie PAGID Racing RSL1 i w/w), firma EBC wpadła na pomysł stworzenia zestawu Big Brake Kit, który pasuje do samochodu plug&play. Oprócz większej skuteczności zastosowanie BBK od EBC pozwala wybierać klocki hamulcowe ze zdecydowanie większej oferty, a po zużyciu tarcz dokupienie samych rotorów.
*Jeśli potrzebujesz pomocy w doborze tarcz i klocków do swojego samochodu lub jesteś zainteresowany(-a) zestawem Big Brake Kit do Hyundai i30N zachęcamy do kontaktu: https://auto.brakeparts.pl/kontakt