KLOCKI HAMULCOWE DBA (Disc Brakes Australia) - opis produktów, charakterystyka mieszanek - wszystko co chcesz o nich wiedzieć
Tarcze DBA z serii 4000 od dekad są flagowym produktem firmy. Znane są przede wszystkim z najwyższej jakości wykonania, stopów używanych do produkcji wręcz przesyconych węglem oraz unikatowej wentylacji „Kangaroo Paw”, która zastosowana jest w każdej produkowanej przez DBA tarczy niezależnie od serii. Dzięki niezmiernie wysokiej jakości, tarcze zdobyły uznanie zarówno w motorsporcie, jak i u kierowców samochodów cywilnych. W ciągu ostatnich kilku lat zespół DBA opracował mieszanki klocków typowo torowych, a w ostatnim czasie również drogowych o wysokiej skuteczności. Są to:
DBA Street Performance
DBA Xtreme Performance
DBA Racing Performance
Z naszej wiedzy i doświadczenia możemy śmiało stwierdzić, że prawidłowo dobrane do stylu jazdy i charakterystyki samochodu klocki hamulcowe odpowiadają blisko za 70% skuteczności całego układu hamulcowego, jego niezawodności i odporności na przegrzanie. Odporność termiczna klocków ma również wpływa na „krzywienie/wichrowanie” tarcz. Dlatego też prawidłowy dobór klocków hamulcowych jest tak ważny. Jeżeli szukasz klocków z oferty DBA i zastanawiasz się które klocki wybrać, ten artykuł może okazać się pomocnym.
Oto krótka charakterystyka klocków DBA:
DBA Street Performance
To klocki półmetaliczne o klasie tarcia FF tj. 0,35 od niskich do wysokich temperatur. DBA Street to klocki drogowe, NIE wymagające rozgrzewania, zaprojektowane z myślą o kierowcach poszukujących skuteczniejszych hamulców od oryginalnych, stosowanych na pierwszy montaż (OE) oraz dobrej klasy zamienników. Zgodnie ze standardami Europejskimi klocki DBA posiadają ścięte krawędzie, podkładki antywibracyjne (jak w OE) dzięki czemu nie mają skłonności do wpadania w wibracje w zacisku i tym samym nie powodują nieprzyjemnego piszczenia w trakcie hamowania z niskich prędkości.
W porównaniu do klocków „na pierwszy montaż” klocki te posiadają wyższy współczynnik tarcia, dzięki czemu kocki hamują skuteczniej zarówno z niskich prędkości, jak i przy hamowaniu np. na autostradzie. Najwyższy współczynnik tarcia klocki DBA Street Performance wykazują przy temperaturze 300*C, w praktyce jest to temperatura, w której standardowej klasy klocki zaczynają tracić swoje właściwości i zaczynają się przegrzewać.
Dzięki podwyższeniu temperatury stabilnej pracy do poziomu blisko 500*C zjawisko fadingu zostało znacznie zniwelowane. (Zjawisko fadingu to inaczej utrata efektywności hamulców, spowodowana wysoką temperaturą pracy układ).
Pylenie oraz zużycie klocków DBA Street w porównaniu do klocków oryginalnych zostało obniżone, dodatkową zaletą tych klocków jest to, że nie są one agresywne dla tarcz hamulcowych, dzięki czemu z powodzeniem można je stosować nawet ze zwykłymi tarczami gładkimi dobrej klasy np. Dark Performance Premium, Zimmermann Standard itp.
Reasumując, klocki DBA Street można sklasyfikować jako STAGE-1 jeśli chodzi o poprawę skuteczności hamulców, odporności na przegrzewanie. Są to klocki, które sprawdzą się u osób jeżdżących dynamicznie i posiadających stosunkowo lekkie samochody. Nie wymagają rozgrzewania, a dzięki ściętym krawędziom mieszanki, podkładkom antywibracyjnym oraz czujnikom zużycia (jeśli są zastosowane w danym samochodzie) zapewniają komfort przy codziennym użytkowaniu. Są to klocki o parametrach zbliżonych do konkurencyjnych EBC Green Stuff i Ferodo DS Performance.
DBA Xtreme Performance
To klocki półmetaliczne o klasie tarcia GG tj. 0,45, hamujące od niskich do wysokich temperatur. DBA Xteme to klocki drogowe, NIE wymagające rozgrzewania, zaprojektowane z myślą o kierowcach o bardzo wysokich wymaganiach, szukających klocków hamulcowych nieporównywalnie lepszych od tych stosowanych na pierwszy montaż (OE), które będą równie skuteczne w mieście jak i przy wysokich prędkościach autostradowych sięgających powyżej 200 km/h, przy których klocki oryginalne nie dają sobie rady.
Podobnie jak klocki DBA Street, również DBA Xtreme produkowane są w standardzie Europejskim, dzięki czemu posiadają ścięte krawędzie, podkładki antywibracyjne (jak w OE), dzięki czemu nie mają skłonności do wpadania w wibracje w zacisku i tym samym nie powodują nieprzyjemnego piszczenia w trakcie hamowania z niskich prędkości. Skład zastosowanej w DBA Xtreme mieszanki ciernej pozwala stosować je zarówno z tarczami najwyższej klasy np. DBA i Dark Performance Premium, jak i z tarczami standardowymi np. Zimmermann, Ate i Brembo.
W porównaniu do klocków klasy OE, DBA Xtreme posiadają znacznie wyższy współczynnik tarcia, dzięki czemu hamują skuteczniej zarówno z niskich prędkości, jak i przy hamowaniu z wysokich prędkości np. na autostradzie. Najwyższy współczynnik tarcia klocki DBA Street Performance wykazują przy temperaturze 300*C, przy której klocki klasy oryginału zaczynają się przegrzewać i następuje zjawisko fadingu, DBA Xtreme pracują stabilnie nawet w temperaturze 650*C.
Podsumowując, DBA Xtreme to STAGE-2 jeśli chodzi o poprawę skuteczności hamulców, odporności na przegrzewanie. Jest to najwyższa klasa klocków drogowych. Są stworzone dla osób, które maja najwyższe wymagania i potrzebują skutecznych klocków, nawet w warunkach autostrad non-limit. Nie wymagają rozgrzewania, dzięki ściętym krawędziom mieszanki, podkładkom antywibracyjnym oraz czujnikom zużycia (jeśli są zastosowane w danym samochodzie) zapewniają komfort przy codziennym użytkowaniu. Można postawić je na równi z konkurencyjnymi produktami takimi jak: EBC Yellow Stuff, Hawk HPS i HPS 5.0, Galfer Sport / SDT FDHP1050, Ferodo DS2500 itp. Z doświadczenia możemy powiedzieć, że klocki te sprawdzą się zarówno w samochodach cywilnych, hot-hatchach np. Golf GTI, Audi RS3, a także w ciężkich i mocnych samochodach ze skłonnością do przegrzewania hamulców i krzywienia tarcz jak np. Audi Q7, Toyota Land Criuser, Jeep Grand Cherokee, Fiat Freemont, Dodge Durango, Chrysler Voyager itp.
Podsumowując:
| Klocki klasy OEM | DBA Street Performance | DBA Xtreme Performance |
Mieszanka | ORGANICZNA | PÓŁMETALICZNA | PÓŁMETALICZNA |
Zużycie | ŚREDNIE | MNIEJSZE NIŻ ŚREDNIE | MNIEJSZE NIŻ ŚREDNIE |
Pylenie | ŚREDNIE | ŚREDNIE | ŚREDNIE |
Max. temp. pracy | 350*C | 500*C | >650*C |
Wymagane rozgrzanie | NIE | NIE | NIE |
Współczynnik tarcia nierozgrzanych klocków | 0,35 | 0,35 | 0,40 |
Maksymalny współczynnik tarcia | 0,35 | 0,45 | 0,530 |
Czujniki zużycia | TAK | TAK | TAK |
Podkładki antywibracyjne | TAK | TAK | TAK |
Skłonność do piszczenia | NIE | NIE | NIE
|
Zastosowanie | Jazda spokojna, przepisowa | Jazda dynamiczna, maksymalnie do 170 km/h | Jazda bardzo dynamiczna, prędkości nawet >200 km/h |