Sezon jesienno-zimowy jest dla kierowców i ich samochodów najbardziej wymagającym okresem w roku. Niskie temperatury, śnieg, deszcz oraz błoto pośniegowe, a przede wszystkim wysokie zasolenie ulic tworzy środowisko sprzyjające korozji. Niestety duża część kierowców przygotowując auto do zimy poprzestaje na wymianie opon, i jednocześnie bagatelizuje przegląd układu hamulcowego i wymianę jego elementów. Jest to niestety ogromny błąd, który prawdopodobnie wynika z przekonania, że „w zimie i tak jeździ się wolniej”. Trudno się z tym nie zgodzić, aczkolwiek z drugiej strony pomimo niższej prędkości kierowcy w zimie muszą stawić czoła bardzo szybko zmieniającym się warunkom na drodze, które częściej niż w lecie wymagają prawidłowego i niezawodnego działania hamulców, układów ABS, ESP itp.

 

 

Zima to również czas ferii i rodzinnych wyjazdów w góry. Jazda w górzystym terenie, jest bez wątpienia dużym wyzwaniem dla hamulców, w szczególności, kiedy samochód wyposażony jest w automatyczną skrzynię biegów lub, gdy kierowca nie ma nawyku hamowania silnikiem. Dużo łatwiej  jest wtedy przegrzać klocki i tarcze lub zagotować płyn hamulcowy, czego wynikiem może być drastyczny i niebezpieczny spadek efektywności hamulców – doświadcza się wtedy zjawiska fadingu.

 

 

Panujące w zimie warunki atmosferyczne i związane z nimi większe narażenie elementów układu hamulcowego na korozję powodują, że w tym okresie najczęściej usterki hamulców dotyczą:

  • zapiekania się prowadnic zacisku,

  • zapiekania się tłoczka w zacisku,

  • rozwarstwiania się mieszanki ciernej klocka na skutek korozji płytki metalowej klocka,

  • zapiekania się szczęk hamulca ręcznego,

  • pękania elastycznych przewodów hamulcowych.

Wynikiem problemów z pracą zacisków oraz z klockami hamulcowymi bardzo często jest pojawienie się piszczenia hamulców, szumienia lub stukania, a także bicia na kierownicy przy hamowaniu, które jest wynikiem przegrzania okładzin ciernych klocka lub nieprawidłowego działania zacisku. Warto mieć także świadomość, iż w odróżnieniu od sezonu letniego, w zimie znacznie większym problemem jest nierównomierna praca zacisków hamulcowych. Powoduje ona to, że klocki hamulcowe naciskają na tarczę lewą i prawą z różną siłą, przez co samochód ma tendencje do wpadania w poślizg boczny.

Zatem jeśli zależy nam na bezpieczeństwie naszym i naszych bliskich przed okresem zimowym, oprócz wymiany opon warto zwrócić uwagę na stan elementów układu hamulcowego, w tym:

  • grubości tarcz hamulcowych,

  • stopnia zużycia klocków hamulcowych,

  • poziomu płynu hamulcowego oraz termin ostatniej wymiany,

  • stanu elastycznych przewodów hamulcowych,

  • stanu prowadnic i poprawności ich działania,

  • stanu elementów gumowych tj. osłon prowadnic i tłoczka.

 

JAK SPRAWDZIĆ HAMULCE WE WŁASNYM ZAKRSIE ?

 

Sprawdzenie wszystkich wyżej wymienionych elementów można zlecić mechanikowi. Taka czynność nie powinna zając mu więcej niż 20-30 min. Wiemy natomiast, że duża wiele osób poradzi sobie z tym  we własnym zakresie. Przygotowaliśmy dla nich kilka wskazówek i „tipów”:

Grubość tarcz hamulcowych

Najczęściej grubość minimalna tarcz hamulcowych jest o 1,5-2mm mniejsza niż grubość nominalna (nowej) tarczy. Grubości nominalne i minimalne różnią się w zależności od tarczy. Producenci najczęściej umieszczają informację o grubości minimalnej na górnym brzegu tarczy lub na dzwonie pod skrótami min.tk, min.thk, min.tk itp. (od ang. minimal thickness).

 

  

  

Do pomiaru grubości tarcz najlepiej używać suwmiarki. W przypadku klasycznych suwmiarek ciężko jest zmierzyć tarczę z rantem, w takiej sytuacji można zrobić dystanse z monet, następnie zmierzyć ich grubość i obliczyć różnicę. Różnica grubości tak zmierzonej tarczy i grubości monet to rzeczywista grubość tarczy. Tarcze powinniśmy mierzyć każdą z osobna, jeśli występuje różnica grubości tarcz tej samej osi powinniśmy dokładnie sprawdzić poprawność działania zacisku – tarcze powinny zużywać się po obu stronach równomiernie.

Stopień zużycia klocków

Obecnie większość samochodów posiada elektroniczny czujnik zużycia, który o wymianie informuje ikonką na desce rozdzielczej. Innym popularnym rozwiązaniem jest czujnik akustyczny, który o minimalnym stopniu zużycia informuje głośnym szumieniem/piszczeniem w trakcie hamowania. Sprawdzając organoleptycznie stopień zużycia klocków hamulcowych należy przyjąć, że pozostałe 3mm mieszanki kwalifikują je do wymiany. Z naszej strony radzimy wymianę (szczególnie przed zimą) jeśli warstwa cierna jest równa, bądź mniejsza niż 5mm. Warto podkreślić fakt, iż bardzo często stan klocków jest określany na podstawie klocków od strony felgi, ponieważ tych przy tłoczkach nie widać (dotyczy zacisku typu „pięść”). A właśnie klocki przy tłoczkach często zużywają się nieco szybciej, w szczególności, gdy zacisk nie pracuje w 100% poprawie.

 

Płyn hamulcowy

Jego poziom sprawdza się łatwiej i szybciej niż poziom oleju w silniku. Wystarczy unieść maskę i zerknąć na zbiorniczek wyrównawczy płynu hamulcowego. Jego stan powinien znajdować się pomiędzy minimum a maximum, zaznaczonym na zbiorniczku. Jeżeli poziom płynu jest poniżej minimum jest to informacja, że należy bezzwłocznie udać się do mechanika i usunąć usterkę, ponieważ prawdopodobnie, któryś z przewodów hamulcowych jest uszkodzony. Jeśli chodzi o interwał wymiany płynu to w zależności od zastosowanego płynu powinno się je wymieniać średnio co 1,5-3 lat. Jeżeli nie wiesz, kiedy ostatnio był wymieniany płyn w Twoim samochodzie zalecamy jego wymianę, szczególnie, że koszt płynu potrzebnego do wymiany to 25-45 zł i w większości samochodów nie ma problemów, aby wymianę wykonać w warunkach domowych.
Jeśli nie wiesz jaki płyn będzie właściwy dla Ciebie zachęcamy do zapoznania się z tym artykułem: https://auto.brakeparts.pl/blog/ogolna/plyny-hamulcowe-ate-porownanie-klasy-najwazniejsze-parametry-i-ktory-wybierac

Płyn hamulcowy powinien być także sprawdzany pod kątem uwodnienia. Do domowego zastosowania powinien wystarczyć najprostszy tester, który można zakupić już za 20-40zł. Bardziej profesjonalne i miarodajne urządzenia powinny być na wyposażeniu każdego szanującego się warsztatu.

 

 

 

Stan elastycznych przewodów hamulcowych 

Sprawdza się go organoleptycznie. Przed tą czynnością zalecamy dokładne umycie przewodów, ponieważ na pewno będą one mocno ubrudzone. Można to zrobić najlepszym i najprostszym sposobem tj. wodą z mydłem, później dobrze spłukać i wytrzeć. Przewody elastyczne kwalifikuje się do wymiany jeśli widoczne są na nich jakiekolwiek uszkodzenia mechaniczne, pęknięcia, rozwarstwienia itp. Szczególnie dobrze należy sprawdzić przewody przy końcówkach i na zagięciach, gdzie są one najbardziej narażone na pęknięcia i uszkodzenia.

 

Stan i poprawność działania elementów zacisku (prowadnic i tłoczków)

Przed okresem zimowym zalecamy sprawdzenie gumek i uszczelek w zacisku hamulcowym. Warto profilaktycznie wyciągnąć i oczyścić prowadnice oraz otwór, w którym pracują. Poprawność działania zacisku w prosty sposób można sprawdzić unosząc koła samochodu i kręcąc nimi. Jeżeli koło kręci się z większym oporem niż pozostałe lub przy kręceniu słychać ocieranie klocka o tarczę jest to znak, że prowadnice lub tłoczek wymagają regeneracji, dokładnego czyszczenia i przesmarowania wraz z wymianą uszczelek i gumek.
W tym miejscu warto podkreślić, że do regeneracji zacisku powinno używać się przeznaczonych do tego smarów np. Ate Plastilube, Ate Bremszylinder. Zdecydowanie odradzamy wszelkie smary ceramiczne i miedziane w szczególności przy zaciskach aluminiowych, ponieważ może pojawić się korozja elektrochemiczna. W przypadku zacisków typu Ate prowadniczki pracują „na sucho” i nie powinno się ich smarować.
Po więcej informacji na temat regeneracji zacisków i smarowania jego elementów odsyłamy do przygotowanego przez Ate Polska materiału: https://www.ate-hamulce.pl/baza-wiedzy-ate/smarowac-czy-nie-smarowac/

 

 

 

PODSUMOWANIE

Podsumowując, okres jesienno-zimowy to znacznie trudniejsze warunki na drogach, które wymagają od kierowców większego skupienia, a od ich samochodów pełnej sprawności i bezawaryjności. Przygotowanie samochodu sezonu zimowego nie powinno skupiać się wyłącznie na wymianie opon ale obejmować również szczegółowy przegląd układu hamulcowego począwszy od poziomu zużycia tarcz i klocków, kończąc na sprawdzeniu poprawności działania zacisku i stanu przewodów hamulcowych. Jesteśmy skłonni twierdzić, że hamulce zimą mają jeszcze większe znaczenie niż w lecie, ponieważ zima obnaża ich wszelkie problemy. Poprawność działania hamulców jest istotna również z uwagi na to, że to w zimie znacznie częściej kierowcy pomagają systemy ABS i ASR, ESP itp., które działają za pośrednictwem układu hamulcowego.

 

W naszej ofercie znajdziesz wszystkie niezbędne części do układów hamulcowych tj. tarcze i klocki, płyn hamulcowy, smary do zacisków, zestawy reperaturek, przewody elastyczne gumowe i w oplocie stalowym, szczęki hamulca ręcznego i wiele innych. Część z produktów nie została jeszcze wrzucona na stronę internetową, zatem jeśli czegoś potrzebujesz zachęcamy do kontaktu przez czat, mail lub telefonicznie. Oprócz doboru części służymy również profesjonalną pomocą!