Fiat Freemont, Chrysler Town&Country i Grand Voyager, Dodge Journey i Grand Caravan, Lancia Voyager, to samochody wbrew pozorom bardzo popularne na polskich drogach. Wszystkie z nich zaprojektowane zostały głownie z myślą o rynku amerykańskim (USA) i Kanadyjskim, czego efektem jest charakterystyczna przypadłość wszystkich samochodów zza oceanu – niska efektywność i problemy z przegrzewaniem hamulców. 

 

Chrysler Town & Country

  

Niestety słaba jakość hamulców w samochodach amerykańskich i tych projektowanych na ten rynek nie jest niczym wyjątkowym. Sytuacja ta dotyczy również samochodów japońskich, które swoje produkty oferują zarówno tam, jak i w Europie. Przykładem może być np. cała gama Mazdy tj. CX-5, CX-9, 6 GJ i GL itp. Wynika to przede wszystkim z tego, że za oceanem panują z goła inne przepisy o ruchu drogowym, styl jazdy jest bardziej spokojny, a maksymalne prędkości autostradowe to około 120 km/h. Wydawać by się mogło, że 20 km/h różnicy pomiędzy prędkościami dopuszczalnymi w Polsce a w USA to niewiele ale jest bo bardzo zgubne myślenie, szczególnie rozpatrując tematykę hamulców.

 

 

Rolą hamulców jest wytracenie energii kinetycznej rozpędzonego samochodu. Energia ta poprzez tarcie klocków i tarcz jest zmieniana w układzie hamulcowym w energię cieplną. Zgodnie z prawami fizyki energia kinetyczna jest tym większa im większa jest prędkość samochodu oraz jego masa. Dlatego najczęściej problemy z przegrzewaniem hamulców dotyczą właśnie ciężkich i mocnych samochodów. To jaka jest różnica energii kinetycznej samochodu jadącego 120 a 140 km/h lub więcej pisaliśmy tutaj: Dlaczego dobranie właściwej mieszanki klocków jest takie ważne?

 
Freemonty, Journeye, Chrysery T&C, czy też Lancie Voyager oprócz tego, że posiadają dokładnie ten sam układ hamulcowy, to zmagają się z jeszcze jednym niedopracowanym aspektem – brakiem odpowiedniej wentylacji hamulców. Brak wlotów powietrza w zderzaku przednim i kanałów wentylacyjnych, które pozwalają chłodzić hamulce jest przyczyną tego, że kiedy tarcze i klocki nagrzeją się, to temperatura działa na nie zdecydowanie dłużej niż powinna. Ponadto średnica tarcz hamulcowych, a więc też ich pojemność cieplna jest znacznie mniejsza porównując je do samochodów o zdecydowanie niższej masie np. BMW 3 F30, 5 F10, w których 330mm są najmniejszymi dostępnymi tarczami. Pomimo zbliżonej pojemności cieplnej i lepszemu chłodzeniu hamulców w BMW samochody te również borykają się z problemem krzywienia tarcz, nawet jeśli posiadają układ z tarczami 348mm i podobnie jak w przypadku omawianych samochodów amerykańskich rozwiązaniem są odpowiednio dobrane klocki hamulcowe na obie osie. Nie mniej istotny jest również prawidłowy montaż zakupionych części

 

Z uwagi na masę pojazdu, mało wydajny system chłodzenia hamulców praktycznie wszystkie egzemplarze tych samochodów, niezależnie czy jeździ się nimi spokojnie, czy dynamicznie borykają się z problemem przegrzewania hamulców oraz krzywienia tarcz, objawiających się biciem na kierownicy przy hamowaniu. Przyczyn krzywienia tarcz jest wiele, opisaliśmy je szczegółowo w jednym z artykułów: W tym przypadku jednak można powiedzieć z pewnością na poziomie 99%, że tarcze krzywią się od stosowania zbyt słabych klocków. Przez słabe klocki rozumieć należy klocki klasy standardowej, czyli klocki oryginalne (OEM), Ate, TRW, Textar, Zimmermann, Brembo, Mopar itp.

  

Jak wybierać zestaw hamulców do Freemonta, Town&Country, Journeya itp. ?

Podstawową zasadą, którą należy się kierować przy wyborze tarcz klocków to przede wszystkim zakup odpowiednich klocków hamulcowych, dostosowanych do stylu jazdy oraz prędkości z jakimi zdarza się maksymalnie jeździć samochodem. Klocki hamulcowe to element, na którym w każdym samochodzie nie powinno się oszczędzać, a szczególnie jeśli mamy problemy z przegrzewającymi się permanentnie hamulcami. Podobnie nie powinno się olewać osi tylnej i zostawiać tam lub montować klocków słabszych niż z przodu, ponieważ takie klocki szybko przegrzeją się  i w praktyce nie będą brały udziału w procesie hamowania, przez co przednia oś będzie musiała wyhamować cały samochód.

  

Klocki jakie polecamy do tych samochodów to:

  1. Jeśli samochód jest użytkowany wyłącznie w mieście i nie zdarza się przekraczać 100 km/h można zastosować klocki Zimmermann, Brembo, Ate, EBC Black itp.

  2. Do jazdy nieco bardziej dynamicznej i prędkości przepisowych podczas jazdy na autostradzie powinny wystarczyć EBC Green SUV.

  3. Dla kierowców bardziej wymagających, którzy chcą mieć pewność, że hamulce się nie przegrzeją oraz jednocześnie poprawią skuteczność hamowania odpowiednimi produktami będą klocki Galfer Sport FDHP1050 i EBC Yellow Stuff.Tę klasę klocków powinny wybrać również osoby, którym zdarza się ciągnąć przyczepy, jeździć w górach lub osoby o bardziej dynamicznym stylu jazdy.Do w/w klocków można zastosować zarówno tarcze gładkie np. Zimmermann Standard CoatZ, jak i wiercone Zimmermann Sport. Jeśli szukamy tarcz, które zdecydowanie poprawią efektywność hamowania to bardzo dobrym wyborem będą Dark Performance EVO.

  

W tych samochodach występowały dwa warianty wielkości tarcz tj. 330mm i 302mm z przodu oraz 328mm i 305mm z tyłu. Zdecydowanie najczęściej spotyka się samochody w wersji 330mm + 328mm.

 

Za pomocą niniejszych linków możesz dobrać tarcze i klocki do samochodów takich jak:

  • CHRYSLER GRAND VOYAGER 2.8 (2011-2016 Turbo Diesel)

  • CHRYSLER PACIFICA 3.6 (2016-)

  • CHRYSLER TOWN & COUNTRY 3.6 (2012-2015)

  • DODGE GRAND CARAVAN 3.6 (2011-)

  • DODGE JOURNEY 2.0 (2008- Turbo Diesel)

  • DODGE JOURNEY 2.4 (2008-)

  • DODGE JOURNEY 3.6 (2008-)

  • FIAT FREEMONT 2.0 (2011- Turbo Diesel)

  • FIAT FREEMONT 2.4 (2011-)

  • FIAT FREEMONT 3.6 (2011-)

  • LANCIA VOYAGER 2.8,

  • LANCIA VOYAGER 3.6

  

  

Jeśli nie wiesz jaki rozmiar tarcz występuje w Twoim samochodzie do nas napisz ([email protected]) lub zdzwoń (+48 880 030 045), a po numerze VIN sprawdzimy jakie dokładnie tarcze i klocki są zastosowane w Twoim samochodzie oraz pomożemy w doborze odpowiednich części.